Vlindercakejes

Onder het motto "Een blog zonder verslagjes is ook maar niks" ben ik vandaag maar meteen aan het bakken geslagen! ;o) (goed excuus hè)

Het resultaat: vlindercakejes!




 Wat heb je hiervoor nodig?
(voor 12 cakejes)

120g zachte boter
145g fijne tafelsuiker
185g zelfrijzend bakmeel
1,25 dl melk
2 theelepels vanille-extract
2 eieren
1,25 dl slagroom
aardbeienconfituur (of een andere rode confituur)
poedersuiker, om te bestuiven

muffinbakvorm met 12 uitsparingen
papieren muffinvormpjes

Ik maakte er maar 6 dus ik heb uiteraard gewoon de hoeveelheden door 2 gedeeld...

Dit is qua voorbereiding eigenlijk één van de simpelste recepten ooit: gewoon alle ingrediënten afwegen en bij elkaar voegen in een kom, mixen en klaar is het beslag!  Geen eiwit opkloppen of ingrediënten opwarmen ofzo... gemakkelijker kan niet!

Ik heb het meel nog wel even gezeefd zodat er zeker geen klontertjes in het deeg kwamen.


En i.p.v. echte theelepels en eetlepels gebruik ik altijd maatlepels, die toch wel een aanzienlijk grotere inhoud blijken te hebben dan de thee-/eetlepels die ik hier in de lade heb liggen!  Ik weet niet of het zo veel verschil maakt, maar ik geef maar even mee hoe ik het doe.


In mijn recept staat dat je alles 2 minuten op de laagste stand van de mixer door elkaar moet kloppen en dan nog 2 minuten dient te kloppen op de hoogste stand om een glad beslag te bekomen.  Ik heb dit echter helemaal niet zo lang gedaan en had toch een glad en luchtig beslag.

Het door elkaar mengen heb ik trouwens aan mijn flinke helper Lucas overgelaten...


Dan verdeel je het beslag over je papieren muffinvormpjes, die je in de muffinbakvorm hebt gezet.
Volgens het recept moeten ze dan 20 minuten op 180°C de oven in, maar bij mijn oven bleek dat 30 minuten te zijn.  Gewoon goed in 't oog houden.  Als de cakejes mooi goudbruin zijn mogen ze uit de oven.


Dan moet je ze even laten afkoelen op een rooster (moeilijk voor mij want ik wou natuurlijk meteen doorwerken! ;o)).

Het moeilijkste zit eigenlijk in de volgende stap: je moet met een scherp mes dunne rondjes uit de bovenkant van de cakejes snijden.  Ik dacht dat ze wel een beetje bol zouden staan zodat ik eigenlijk gewoon het "hoedje" eraf kon snijden... niet dus.  Ik heb het zo aangepakt: voorzichtig een rondje gesneden een beetje van de rand en dat dan losgesneden door heel voorzichtig met mijn mes onder het bovenlaagje te snijden (als je begrijpt wat ik bedoel).  Het rondje dat je dan hebt, dien je doormidden te snijden: dat zijn dan de vleugeltjes van de vlinder.


En dan wordt het tijd om te versieren!

Eerst dien je nog wel even de slagroom stijf te kloppen ("tot zachte pieken").

Even nog enkele tips voor wie niet zo vertrouwd is met slagroom kloppen:
- zorg dat je slagroom hebt met minstens 25 à 30 % vetgehalte (staat altijd op de verpakking vermeld)
- zorg dat de slagroom goed koud is alvorens je begint te kloppen
- doe de slagroom best in een roestvrij stalen kom of iets dergelijks (een kom die zelf snel koud wordt) en plaats deze best voor het kloppen een minuutje in de koelkast.  Ook de kloppers van je mixer plaats je best even mee in de koelkast zodat alles goed koud is

Het versieren dus...


Vul de holtes in de cakejes met een kleine eetlepel slagroom en schep daar in een lijntje telkens 1 klein lepeltje confituur op.  Ik gebruikte i.p.v. aardbeienconfituur een gelei van rode bessen (omdat die toevallig nog in de koelkast stond!). Steek dan de halve deegrondjes naast de confituur in de room.  Nog even bestuiven met poedersuiker (b.v. met een zeefje of een speciale poedersuikerstrooier) en... smullen maar!!
Je kan ze best zo snel mogelijk serveren aangezien de stijfgeklopte room natuurlijk na verloop van tijd wat slapper wordt.  Alhoewel ze bij mij na een uurtje er nog wel goed uitzagen hoor!

En de smaak?  Tja, slecht kan ik ze zeker niet noemen maar ik ga ze de volgende keer toch zeker maken a.d.h.v. mijn reeds uitgebreid beproefde cupcake-receptje... dat ik hier ongetwijfeld binnenkort nog wel zal posten!  In ieder geval... Ze zien er best leuk uit, vind je niet?

(TOEVOEGING - Het cupcake-receptje is hier te vinden:
http://smulhuisje.blogspot.com/2011/03/mini-cupcakes-met-eenvoudig-glazuur.html)


Uit het boek:

Reacties

Populaire posts