Romige koolrabi-kervelsoep

Koolrabi is zo'n typische "vergeten groente", maar je kan er verrassend lekkere dingen mee maken. Deze soep is er zeker eentje van, al proef je wel vooral die heerlijk aparte smaak van kervel.  Maar wie goed proeft, merkt zeker ook de koolrabi op en de combinatie van deze twee, aangevuld met een flinke scheut room... mmmmmm!!!  Ook de stukjes radijs passen er trouwens uitstekend bij!


Dit heb je nodig:
(voor 4 porties)

2 koolrabi's (zie verder voor een fotootje indien nodig...)
1 bosje kervel
1 middelgrote ui
2 middelgrote aardappels
6 radijsjes
1 groentenbouillonblokje
125 ml slagroom (vetgehalte 30-35% - staat steeds op de verpakking vermeld)
nootmuskaat
zout en peper
125 ml slagroom

Eerst pel en snipper je de uit.  Zoals steeds gebruik ik hiervoor één van mijn favoriete keukenhulpjes: mijn groentenmolentje...


Dan schil je de koolrabi's.  Je snijdt eerst beide uiteinden eraf en dan schil je ze gewoon zoals een appel.
Op mijn foto zie je 3 koolrabi's i.p.v. 2, maar ik heb dus een iets grotere portie soep gemaakt...


 Ook de aardappels mag je schillen en dan snijd je de koolrabi's en de aardappels in blokjes.


Verhit nu wat boter in een grote pot en wanneer de boter heet is voeg je de gesnipperde ui toe.  Die laat je kort bakken tot ze wat zachter is ("fruiten" dus).  Zo komt de smaak van de ui het best tot z'n recht.


Ook de koolrabi's en de aardappels mag je even meebakken.  Zoals je op het fotootje misschien ziet, heb ik ook nog een klein restje lenteui toegevoegd, kwestie van niets te laten verloren gaan natuurlijk...


Voeg nu 750 ml water toe.  Breng het aan de kook (als je warm water toevoegt gaat het iets sneller!) en voeg het bouillonblokje toe.


Laat de soep nu 20 minuten zachtjes koken met het deksel op de pot.

Ondertussen kan je nog wat voorbereidingen doen...

De kervel mag je wassen en volgens mijn recept pluk je de blaadjes van de steeltjes, maar ik heb dit eigenlijk niet gedaan en heb gewoon de steeltjes eraan gelaten (minder werk en het eindresultaat was in ieder geval goed!!!).
Hou wel enkele blaadjes kervel apart voor de garnering.


Je kan nu ook al de radijsjes in fijne reepjes snijden voor de garnering.

Verder dien je ook de slagroom lobbig te kloppen.  Dit is net niet stijf, maar ook niet meer echt vloeibaar.  Als je erin roert, dan blijft je even zien waar je geroerd hebt, maar langzaam vormt de room dan weer een egaal oppervlak... als je begrijpt wat ik bedoel...
Voor het kloppen van de slagroom gebruik ik zoals steeds een kom die gemakkelijk koude opneemt (b.v. roestvrij staal).  Ik zet de kom gevuld met de (gekoelde!) room én met de kloppers van de mixer erbij even kort samen in de koelkast en begin dan pas met kloppen.  Zo krijg je hem het best stijf (of lobbig in dit geval).


Heeft de soep 20 minuten op het vuur gestaan, dan voeg je van het vuur de kervel toe en pureer je alles met de staafmixer.


Roer de slagroom erdoor en breng tenslotte de soep op smaak met zout, peper en nootmuskaat.


Garneer net voor het opdienen de soep met de fijngesneden radijsjes en met de kervelblaadjes.



SMAKELIJK!!!


(receptje uit het maandblad "Koken & Genieten")


Reacties

Populaire posts