Cupcakes met marsepeinlaagje en bloemetjes uit rolfondant

Een tijdje geleden maakte ik vier cupcakes als afscheidscadeautje voor Lucas z'n vervangjuf.  Ze had enkele maanden zijn vaste juf vervangen en verdiende dus zeker een leuk bedankje... En wat is er leuker dan iets zelfgemaakts krijgen?!  't Was mijn eerste experimentje met rolfondant en met "plungers" (uitsteekvormpjes) dus erg spectaculair zagen ze er niet uit, maar 't is het gebaar dat telt natuurlijk, en ik was er stiekem toch best wel trots op!


Dit heb ik hiervoor gebruikt:

voor de cupcakes:
(dit is voor 12 stuks)
125g zelfrijzend bakmeel, gezeefd
125g boter
(ik gebruik steeds 110g GESMOLTEN ongezouten roomboter + 15g vloeibare bakboter)
125g fijne witte kristalsuiker
1 zakje (8g) vanillesuiker
2 eieren
2 à 3 eetlepels (= 30 à 45 ml) melk

voor de versiering:
marsepein
rolfondant (gekocht in een bakwinkeltje)
suikersterretjes en -pareltjes (gewoon uit de supermarkt)
kleurstoffen op gelbasis (ook van het bakwinkeltje)

extra:
muffinbakvorm
papieren cakevormpjes
"plungers" (uitsteekvormpjes) met bloemetjes
deegroller
rolstokje met bloemenreliëf
diepvrieszakje of velletje vershoudfolie
doorzichtige handschoenen om je handen niet mee te kleuren

... en geduld natuurlijk! ;)

Voor de bereiding van de cupcakes zelf verwijs ik je door naar HIER.  Daar staat het basisrecept uitgelegd voor 12 cakejes van het klassieke formaat.

De bloemetjes uit rolfondant maak je als volgt...

Eerst neem je een stukje fondant dat je wat platdrukt en daar doe je met een tandenstokertje (of met de achterkant van een lepeltje ofzo) een kleine hoeveelheid  kleurstof op.  Met je handschoenen aan kneed je het kleurtje er goed door; bevalt de kleur je nog niet dan voeg je gewoon wat toe tot je het goed vindt.  Veel kleurgel heb je niet nodig want hij geeft bijzonder veel kleur af!  Gebruik je vloeibare kleurstof (die je gewoon in de supermarkt vindt), dan heb je veel meer nodig.


Tussen twee helften van een diepvrieszakje of vershoudfolie rol je met behulp van de deegroller de fondant uit tot de gewenste dikte.


 Daar kan je nu met de "plungers" vormpjes uit steken.


Om een mooi effectje te krijgen, kan je bloemetjes van een andere kleur in een kleiner formaatje uitsteken en deze op het grootste bloemetje leggen.  In het midden legde ik telkens een klein gerold balletje fondant waarin ik met een tandenstokertje wat gaatjes prikte.


Bij het kleuren van de marsepein ga je op exact dezelfde manier te werk.  Om hem uit te rollen kan je een reliëfroller gebruiken zodat je een mooi effectje bekomt.  Tenslotte steek je daaruit met behulp van bijvoorbeeld een glas rondjes ter grootte van de bovenkant van je cakes.


Tenslotte versier je de cakejes helemaal zoals je wil... klaar!


En wat vond ik nu van het werken met de rolfondant?  Wel, ik vond het van structuur zeer gelijkend op marsepein.  Iets steviger en minder plakkerig voelt het echter wel aan.  Het lijkt me nét iets gemakkelijker om er iets uit te boetseren omdat het dus ietwat steviger is en je minder gemakkelijk per ongeluk deukjes vormt die er niet moeten zijn. Komt de lucht er een tijdje aan dan wordt het hard, niet vollédig hard maar toch best stevig.  De fondant ziet er bovendien iets minder glanzend uit dan de marsepein, wat ik eigenlijk wel mooi vind.  
Qua smaak gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar marsepein, maar dat is natuurlijk voor iedereen verschillend. 

Ik denk in ieder geval dat ik het op deze manier zal blijven doen bij verdere "cupcake-experimenten": een rondje van marsepein en de de decoratie voor daarop maak ik voortaan uit rolfondant.

Ik kijk al uit naar meer "versierplezier"! :)
Morgen begin ik aan de cupcakes voor Jolan z'n vijfde verjaardag, dus je mag hier binnenkort zeker nog meer fotootjes verwachten!

Reacties

  1. Hallo Eva,
    je kunt ook dat meringuebeslag dat je ook gebruikt in de chocomacarons (alleen het schuim plus suikerstroop, volgens mij) gebruiken als topping. En dan nog eetbare glitters ofzo. Heb ik geprobeert en het gaf echt een magisch effect!!!
    Groetjes Ella

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts