Slasoep met Boursin

Zo'n vijf jaar geleden (wat gaat de tijd snel!!) volgde mijn schoonvader een kookcursus.  Wanneer we in die tijd bij de schoonouders gingen eten toverde hij steeds weer de heerlijkste net geleerde gerechtjes op tafel.  Eén ervan vond ik ZO onweerstaanbaar dat ik het receptje MOEST hebben!  Een fantastisch lekkere soep waar ik ondertussen al verschillende gasten op getrakteerd heb.  Telkens weer krijg ik te horen hoe lekker de soep wel niet is... tijd om het receptje eens met jullie te delen!


Dit heb je nodig:
(voor 4 grote of 6 normale porties)

1 ui
1 kropsla
1 vleesbouillonblokje
1 kippenbouillonblokje
olijfolie om de ui in te bakken
peper en zout
75g (1/2 pakje) Boursin-kaas met look & fijne kruiden (of met bieslook & sjalot eventueel)

Snipper eerst de ui (b.v. met een groentenmolentje).
Laat een scheutje olijfolie heet worden in een grote kookpot en fruit / bak de ui hierin ongeveer 1 minuut al roerend.  Zo komt de smaak ervan het best tot z'n recht.


Giet hierbij 1 liter water en voeg ook de bouillonblokjes toe.  Breng het geheel aan de kook zodat de bouillonblokjes goed oplossen.


Trek ondertussen de slablaadjes van de krop en was ze zorgvuldig.  Voeg ze bij de bouillon en dompel ze een beetje onder.

  
Laat alles 10 minuten zachtjes koken met het deksel op de pot.

Voeg dan de Boursin toe en roer deze er al wat door.  Zoals je ziet nam ik Boursin met bieslook & sjalot.  Normaal neem ik steeds die met knoflook & fijne kruiden, maar die was niet te vinden deze keer.  Het was zo in ieder geval ook lekker hoor!!!

Mix tenslotte de soep goed fijn met behulp van de staafmixer.


Dien op met een blaadje peterselie of wat fijngesnipperde sla.

Mmmmmm!!!!!!


Reacties

Populaire posts