Romige suikersnoepjes: borstplaat

Borstplaat... Een van mijn lezers had het een tijd geleden als suggestie opgegeven via mijn enquête, maar ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Borstplaat blijkt een snoepgoed te zijn dat in Nederland vooral rond de periode van Sinterklaas wordt gegeten. De recepten die ik hier en daar tegenkwam leken me best ingewikkeld en blijkbaar speelt de juiste temperatuur een grote rol bij het maken van deze lekkernij. In een kookboek dat ik uit de bibliotheek leende, kwam ik een recept van borstplaat tegen dat er erg simpel uitzag en waar men niets over temperaturen vermeldde. Ik had er mijn twijfels bij of het dan ook daadwerkelijk zou lukken, maar ik waagde m'n kans! En na een ietwat mislukte poging, toverde ik bij mijn tweede poging deze overheerlijke snoepjes tevoorschijn:


Ze zijn niet helemaal perfect van uitzicht (achteraan hebben ze zelfs een grote bobbel ;)), maar die smaak... Zéér verslavend!!! 'Wauw, deze snoepjes zijn écht lekker!', riep Jolan meteen uit toen hij ervan proefde en ja, ik en de rest van het gezin deelden zeker zijn mening! Ze waren dan ook binnen de kortste keren op... Een van de dagen maak ik ze zeker nog eens. Ze zijn gelukkig ook heel erg snel te maken!

Dit heb je nodig:
(voor zo'n 12 stuks)

125g witte suiker
45 ml slagroom
10g roomboter
(eventueel 1 eetlepel cacaopoeder of wat voedingskleurstof)

EXTRA: siliconen vormpjes of ringen/uitsteekvormpjes (best aan beide kanten open)

Beboter de uitsteekvormen (met siliconen vormen hoeft dit niet) en zet de vormen klaar op een velletje bakpapier.

Doe alle ingrediënten (behalve cacao/kleurstof als je dat gebruikt) samen een een kookpotje en breng het samen al roerend aan de kook. Laat de massa 3-4 minuten koken. Je zal zien dat het mengsel geleidelijk aan bruin wordt.




Haal de pot van het vuur en blijf goed roeren. In mijn recept staat dat je nog 2 minuten moet roeren, maar toen ik dat deed, kreeg ik volgend resultaat:


Zo ziet het er dus wel goed uit (bij poging 2 heb ik maar heel even van het vuur geroerd):


Giet het mengsel dan in je vormen (doe er eventueel eerst nog cacao/kleurstof bij, maar ik deed dit niet). Gesloten vormen, zoals degene die ik gebruikte, zijn hiervoor eigenlijk niet ideaal, want na een tijdje komt er door de warmte een grote bobbel op de snoepjes te staan, en die gaat ook niet meer weg. Neem je vormen die aan beide kanten open zijn, laat de borstplaat dan even opstijven en van zodra hij een beetje stijf is (en dat gaat snel) dan kan je de vormen rechtop zetten zodat de warmte aan beide kanten goed weg kan.


Haal de borstplaat uit de vormen van zodra de snoepjes helemaal zijn afgekoeld.

Smullen!!!!

Reacties

  1. enig idee waar je open vormpjes vind die aan elkaar hangen? Ik heb wel zo'n uitsteekplaat voor kerstkoekjes, maar dat is uiteraard veel te groot voor zoiets ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts