Proefpakket deel 2: tomaatmuffins met mozzarella en oregano

In een van mijn vorige blogposts vertelde ik al over het pakketje met producten die ik mocht uittesten. Ik had na het pasta-gerechtje nog een doosje tomatenconcentraat over en wilde er graag iets helemaal anders mee maken. Het werden deze tomaatmuffins. Ik voegde alles toe wat er in mijn ogen bij paste en ze werden zeker niet slecht!


Dit heb je nodig voor 6 muffins:

150g zelfrijzende bloem
30g belegen kaas (blok)
1/4 theelepel zout
1 ei
100 ml melk
2 eetlepels olijfolie, extra vergine
2,5 eetlepels tomatenconcentraat
5 zongedroogde tomaten op olie
1/2 bol mozzarella
1 theelepel gedroogde oregano
enkele blaadjes verse basilicum
snuifje peper

EXTRA: muffin-bakvorm + cupcake-papiertjes

Meng de zelfrijzende bloem en het zout en rasp er de belegen kaas bij. Roer alles door elkaar.


Klop in een andere kom het ei, de melk, de olie en het tomatenconcentraat door elkaar met een garde.

 
 
Aangezien me ook gevraagd werd om de olie te 'keuren', nam ik de proef op de som en vergeleek ik ze qua geur en smaak met de Bertolli-olie die ik nog in de kast had staan. Allebei 'extra vergine' dus zeker goed te vergelijken.


Mijn man en ik vonden allebei dat beide merken een gelijkaardige geur hadden. De Bertolli kwam er voor ons net iets beter uit. Qua smaak (getest door er een stukje brood in te dopen) vond ik ze weer best gelijkaardig, al was de Bertolli duidelijk sterker van smaak. De nasmaak van de Filippo Berio vond ik dan weer beter. Die van de Bertolli was voor mij iets te bitter. Ik denk dat het dus vooral een kwestie van smaak is!

Maar nu dus terug naar het recept! :)

Verwarm de oven al voor op 180°C.

Maak in het midden van het bloem-mengsel een kuiltje en giet er het vloeibare mengsel in. Meng alles snel door elkaar. Het is niet erg als er nog wat klonters in het deeg zitten. Als je te lang blijft mengen kan het deeg te taai worden.


 
Dep de zongedroogde tomaten wat droger met een stukje keukenrol en snijd ze in stukjes. Snijd ook de mozzarella in blokjes. Doe ze samen met de oregano en de in stukjes gesneden (of getrokken) basilicumblaadjes bij het beslag en schep alles nog eens kort door elkaar.

 

Schep het beslag in de met papiertjes beklede muffinvormen. Met behulp van een ijsschep gaat dat gemakkelijk.

 
Bak de muffins 20 à 25 minuten in de op 180°C voorverwarmde oven.
Je kan testen of ze gaar zijn door er een houten prikker in te duwen. Als deze er droog weer uitkomt, zijn de muffins helemaal gaar.
 
 
Smakelijk!!!

Reacties

Populaire posts