Passievruchtenmousse met vijgencompote

Dit dessertje kwam onder andere op tafel tijdens ons tapas-kerstetentje en ik ga het beslist nog maken! Bijzonder geschikt om in een kleine hoeveelheid te geven in een amuseglaasje... en absoluut ook 'kids-proof' (volgens onze kinderen dan toch :))!


Normaal maak je ook de vijgencompote zelf, maar de twee keer dat ik dit dessertje maakte kon ik net nergens vijgen vinden... Vijgencompote (confituur) uit een potje dan maar!

Dit heb je nodig:
(voor 6 kleine glaasjes)

6 passievruchten + eventueel nog een extra passievrucht voor de pitjes (als decoratie)
1,5 gelatineblaadje
25g fijne witte suiker
200 ml room, vetgehalte minstens 30% (staat op de verpakking) - goed gekoeld

6 schepjes vijgencompote (confituur)

OF als je de compote zelf wil maken:
5 verse vijgen
12 ml kirsch
50g witte suiker
1/2 eetlepel citroensap
1/2 vanillestok

Zoals ik al schreef, maakte ik de vijgencompote niet zelf. Wil je dit wel doen, dan geef ik je hierbij het (nog niet door mij uitgeteste) receptje:

- Was de vijgen en snijd ze in kleine stukjes.
- Warm de kirsch op in een pannetje.
- Roer de suiker en het merg van de vanillestok erdoor. (stok doormidden snijden en het merg eruit schrapen met een scherp mesje)
- Voeg ook de stukjes vijg en het citroensap toe.
- Laat alles op een zacht vuurtje sudderen tot je een compote bekomt.
- Laat de compote volledig afkoelen.

Snijd de passievruchten doormidden en lepel de pitjes in een zeefje. Wrijf met behulp van een lepel het sap door de zeef in een schaaltje. Je hebt uiteindelijk 75 ml passievruchtensap nodig (en ja, ik gebruik Avent-babyflesjes in de keuken - handig hoor! :)).

 

 Week 1,5 gelatineblaadje in water zodat het zacht wordt.

 
Klop de suiker met een garde onder het passievruchtensap tot deze helemaal is opgelost (de suiker, niet de garde, haha).
 


Giet ongeveer de helft van het passievruchtensap in een hittebestendige schaal die je bovenop een kleine kookpot plaatst. Doe in de kookpot een bodempje water en breng dat aan de kook.('bain marie' dus) Knijp de gelatineblaadjes goed uit en los ze al roerend op in het warme passievruchtensap.

Giet dan al roerend dit mengsel bij de andere helft van het passievruchtensap.

Klop de room met behulp van een mixer op tot hij dik vloeibaar is. Dit lukt het best als de room goed gekoeld is. Ik giet hem zelfs eerst in een schaal die goed koude opneemt (bijvoorbeeld roestvrij staal) en plaats deze samen met de kloppers van de mixer terug voor enkele minuten in de koelkast. Zo is ook mijn materiaal goed koud en dan lukt het opkloppen nog beter.


Voeg de room en het passievruchtensap bij elkaar en schep het voorzichtig tot een egaal mengsel. Ik zeg 'voorzichtig' omdat je niet te veel lucht uit het mengsel mag kloppen. Enkel op deze manier bekom je een luchtige mousse.


Schep de mousse in glaasjes, werk het geheel af met een schepje vijgencompote en eventueel ook nog wat passievruchtenpitjes. Laat de mousses gedurende minstens twee uur opstijven in de koelkast.


Smakelijk!!


(receptje uit 'Kook', het magazine van Spar)

Reacties

Populaire posts