Mijn bijdrage aan het 'Lotus Speculoos Kookboek': speculoossnoepjes op een stokje & pralines met een speculoos-whiskyvulling

Toen Lotus een tijdje geleden het nieuws lanceerde dat ze voor een kookboek beroep deden op hun Facebookfans, dachten verschillende van mijn vrienden meteen aan mij. Toen ze bij Lotus zelf zo lief waren om me ook een fantastisch pakket vol Lotus-producten cadeau te doen, kon ik er niet meer aan ontsnappen... Ik moest en zou mijn bijdrage leveren aan hun kookboek!


Ik begon meteen te broeden op allerlei leuke ideetjes en ik wist al gauw welke richting ik uit wilde. In mijn pralineboek Olala Chocola! staan enkele heerlijke speculoosreceptjes, maar ik ging toch nog op zoek naar iets anders. Ik baseerde me op mijn recept van pure ganache met peperkoek en whisky, waarbij ik de peperkoek verving door speculoos. Na wat geëxperimenteer met het basisrecept kwam ik tot de ideale speculoos-whiskyganache... Onweerstaanbaar!

Maar eerst doe ik een ander receptje uit de doeken...

SPECULOOSSNOEPJES OP EEN STOKJE

Ik kwam al gauw op het idee om speculoos-snoepjes te creëren. Maar hoe begin je daaraan? Met een basisrecept voor 'fudge' in het achterhoofd ging ik aan de slag en creëerde ik uiteindelijk met vallen en opstaan deze overheerlijke balletjes. Neem het van me aan: ze zijn echt hééééééél erg lekker!


Dit heb je nodig:
(voor ongeveer 16 balletjes)

30 g goede boter
90 g lichtbruine suiker (cassonade)
30 ml volle melk
60 g Lotus speculoospasta
80 g poedersuiker
schaaltje Lotus speculooscrumble (of enkele verkruimelde speculooskoekjes)
16 lollystokjes

Snijd de boter in blokjes en smelt deze in een kleine kookpot op een middelmatig vuur.
Voeg meteen de lichtbruine suiker en de melk toe aan de gesmolten boter. Laat het mengsel 1 minuut koken. Blijf de hele tijd goed roeren.


Neem de pot van het vuur en roer er meteen de speculoospasta door.


Roer tenslotte de poedersuiker er door. Blijf goed roeren tot je een egaal mengsel hebt. Kneed het met je handen nog wat steviger.


Rol tussen je handpalmen balletjes van ongeveer 3 cm doorsnede van het nog lauwe mengsel. Met deze ingrediënten maak je ongeveer 16 balletjes.
Rol de nog vochtige balletjes door het speculooskruim, duw een stokje in het midden en plaats de snoepjes voor minstens 1 uur in de koelkast zodat ze kunnen opstijven.



PRALINES MET EEN SPECULOOS-WHISKYVULLING

Uiteraard kon ik het niet laten om ook een heerlijke pralinevulling te creëren voor Lotus. De combinatie whisky-speculoos blijkt superlekker te zijn! Heb je geen zin om er echte pralines van te maken, dan kun je de ganache ook zo uit een borrelglaasje op lepelen... Mmm!

In mijn pralineboek Olala Chocola! beschrijf ik de werkwijze van drie soorten pralines: vormpralines, gedompelde pralines en kuipjes. Omdat ik het hier zo simpel mogelijk wilde houden en ervan uitga dat niet iedereen zomaar pralinevormen in huis heeft of het werken met chocolade helemaal onder de knie heeft, koos ik voor gemakkelijk te maken kuipjes. Je hebt er geen echte pralinevormen voor nodig. Je kunt ze perfect maken met behulp van kleine papieren vormpjes die je kunt kopen in de supermarkt en bij winkels met huishoudspullen (à la Casa, Blokker, Krak).


Dit heb je nodig:
(voor ongeveer 15 pralines)

150 g melkchocolade (van goede kwaliteit)
40 g pure chocolade in kleine blokjes (of callets)
40 g room, 30% vetgehalte
20 g Lotus speculooskoekjes
1 à 1,5 eetlepel whisky
1 eetlepel Lotus speculooscrumble (of verkruimelde speculooskoekjes)
15 kleine papieren (praline)vormpjes

Tempereer eerst de melkchocolade. Dat is nodig om hem achteraf goed te laten opstijven. Plaats hem hiervoor in een schaaltje in de microgolfoven. Laat de stukjes chocolade 15 seconden op 800 W verwarmen en schep ze dan goed door elkaar. Herhaal dit tot nog ongeveer 1/3 van de chocolade niet is gesmolten. Roer tot alle stukjes volledig zijn weggesmolten.


Giet de getempereerde chocolade in de papieren vormpjes en keer ze telkens weer om boven de schaal zodat de chocolade er uit vloeit en er enkel aan de randen chocolade over blijft. Laat even opstijven op kamertemperatuur en plaats de vormpjes daarna voor minstens 20 minuten in de koelkast. Haal daarna de papiertjes van de chocoladekuipjes.


Terwijl de kuipjes opstijven kun je de ganache bereiden. Breek hiervoor eerst de koekjes in stukken en leg ze in een klein schaaltje. Giet er de whisky over en laat dit even trekken.


Breng de room kort aan de kook en giet hem dan meteen bij de in stukjes gebroken pure chocolade. Blijf roeren tot je een egaal mengsel hebt.

Plet met een vork de whisky-speculoosjes en roer ze goed door het chocolademengsel.


Giet de ganache in de chocoladekuipjes.


Werk de pralines af met de speculooscrumble en laat de pralines minstens een uur opstijven in de koelkast.

 
Ik vulde met deze ganache ook enkele borrelglaasjes... Heerlijk om op te smullen bij een kopje koffie!
 
 
Ook zin gekregen om mee te werken aan het Lotus Speculoos Kookboek? Klik dan HIER en stuur je eigen recept in! Lotus zal zelf uit alle inzendingen de recepten kiezen die zij geschikt vinden voor in het boek. In oktober 2013 ligt dit ongetwijfeld fantastische boek bij Standaard Boekhandel.
 
Ik kijk er alvast erg naar uit! Jullie ook?

Reacties

  1. Mmmmmmmmmmmmmmm, thx om het met ons te delen en leuk pakket kreeg je daar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zit te watertanden achter de computer, ze zien er heerlijk uit, ga ze zeker een keertje maken.
    Fijn weekend, groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker doen! ;) Laat me je bevindingen maar weten dan! :)

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts