Gevulde venkels met kip, noten, rozijnen, wortels, prei en witte wijn

Venkel... Ik vraag me af waarom zo veel mensen het nooit of slechts zelden blijken klaar te maken. Ik vind het een heerlijke groente en moeilijk klaar te maken is venkel zeker ook niet. Dit was de eerste keer dat ik gevulde venkel maakte... maar niet de laatste keer! Fantastisch lekker!!!


Dit heb je nodig:
(voor 2 personen)

2 venkels
een goed handjevol verse platte peterselie
1 sjalot
2 eetlepels olijfolie
200 g kipfilet
2 eetlepels hazelnoten
1 eetlepel rozijnen
1 klein teentje knoflook
1 eetlepel gedroogde rozemarijn
125 ml witte wijn
peper, zout, nootmuskaat
1/2 preistengel (of 1 dunne stengel)
1 wortel

Verwarm de oven voor op 200°C (elektrische oven).

Was de venkelknollen, snijd ze in de lengte doormidden en haal de kern eruit zodat je mooie uitgeholde venkels overhoudt die je kunt vullen. Hak de venkel (die uit het midden komt) in stukjes.



Hak ook nog de peterselie en de knoflook fijn en snijd de kip in blokjes. Hak de noten in stukjes. Ik deed dit met mijn vijzel, maar je kunt ook een scherp mes of een keukenmachine gebruiken.
Doe dit alles samen met de venkelstukjes in een mengschaal.

 
 

Hak ook de sjalot fijn en bak deze in een eetlepel olie een minuutje in de pan (= fruiten). Voeg deze ook toe aan het mengsel in de schaal.

 
Voeg tenslotte de rozijnen en de rozemarijn toe en kruid het mengsel met nootmuskaat, peper en zout.
Leg de uitgeholde venkels in een ingeoliede ovenschaal en vul ze. Overgiet ze met de witte wijn.
Ik hield ook nog vulling over. Deze plaatste ik in een apart schaaltje mee in de oven (ook overgoten met wat wijn natuurlijk).

 
 
Dek de ovenschaal af met een vel aluminiumfolie en zet ze zo'n 45 minuten in de op 200°C voorverwarmde oven.

Snijd de prei en de (geschilde) wortel in schijfjes of kleine stukjes, doe ze na 25 minuten bij de venkels & laat het geheel verder garen.

SMAKELIJK!!!


(receptje uit 'Simply You', magazine van Carrefour)

Reacties

Populaire posts