Vanille-ijs met Marokkaanse pannenkoekjes (baghrir) en honing

Ik woon hier in Antwerpen in een bijzonder gekleurde, multiculturele buurt. Aangezien er in mijn buurt onder andere zeer veel mensen van Marokkaanse afkomst wonen, zijn de ramadan en aansluitend ook het Suikerfeest thema’s die hier vast en zeker volop leven. Bij de Marokkaanse bakker om de hoek viel mijn oog reeds geruime tijd op een soort pannenkoekjes met allemaal gaatjes erin. Ik had ze echter nog nooit gegeten, en toen 'Gift Avenue' me het Suikerfeest als blogthema gaf, besloot ik ze meteen maar eens zelf te maken!
En ja, natuurlijk gaf ik er ook mijn eigen ‘touch’ aan… Geen pannenkoeken met ijs, maar om het speciaal te houden maakte ik er een keer ijs met pannenkoekjes van. Geslaagd!
Dit heb je nodig:
(voor 4 porties)

75 g gewone bloem
75 g tarwegriesmeel
1/2 zakje gedroogde gist (= 3,5 g)
1 zakje bakpoeder (= 16g)
1/2 theelepel witte suiker
snuifje zout
250 ml lauwwarm water

vanille-ijs (3 bolletjes per portie)
vloeibare honing

EXTRA: handmixer of keukenmachine (of eventueel een gewone garde)
Meng alle droge ingrediënten in een mengschaal (of in de schaal van je keukenmachine). Mix geleidelijk het water erdoor zodat er een glad, redelijk vloeibaar beslag ontstaat. Blijf nog ongeveer vijf minuten mixen om het beslag extra luchtig te maken. Laat het daarna zo’n 15 tot 20 minuten rusten. Je legt er best een theedoek of een velletje huishoudfolie over zodat het wat kan rijzen.

Schep daarna het beslag wat om. Het is normaal dat het niet indrukwekkend gerezen is. Er bestaan receptjes waarbij dat wel zo is, maar hier is dat dus niet het geval.


 Verhit een pan met antiaanbaklaag (belangrijk!) op een matig vuur. Je hoeft géén vetstof toe te voegen. Schep zeer kleine beetjes beslag in de pan om kleine pannenkoekjes te maken. Je zal zien dat het beslag al snel luchtbelletjes en daarna gaatjes begint te vormen. Als de pannenkoekjes volledig zijn opgesteven, neem ze dan meteen uit de pan. Het is de bedoeling dat ze onderaan lichtbruin zijn en bovenaan nog wit met allemaal gaatjes erin.


Schep drie bolletjes vanille-ijs in elk schaaltje, leg er enkele mini-pannenkoekjes op en giet er wat honing over. Heerlijk!


Traditioneel worden deze pannenkoekjes uiteraard groter gemaakt en ze worden dan overgoten met een sausje van 50% goede boter en 50% honing. Uitgetest en eveneens goed bevonden!

 

 


 
(gebaseerd op verschillende baghrir-recepten die ik op internet heb gevonden)

Reacties

Populaire posts