Bloemkoolsoep met brie

Als aperitiefhapje voor kerst maakte ik deze heerlijke bloemkoolsoep. Ik serveerde ze in een tapa-glaasje waardoor de soep er meteen lekker feestelijk uitzag. Gelukkig had ik wat te veel gemaakt... Ze smaakte namelijk naar meer! ;)


Dit heb je nodig:
(voor 4 gewone porties of voor +/- 8-10 tapa-glaasjes)

1 ui
1 teentje knoflook
400 g bloemkool + een roosje extra ter decoratie
1 blokje groentenbouillon
150 ml room
250 g brie
1 eetlepel goede boter 
nootmuskaat
peper en zout

Ditmaal heb ik jammer genoeg geen foto's van toen ik de soep maakte (te druk bezig ;)). Gelukkig is ze heel eenvoudig te maken!

Snipper de ui en de knoflook (met een groentenmolentje of met de hand) en fruit deze in goed wat boter of olie in een grote kookpot.

Snijd de bloemkool in roosjes en voeg deze toe. Laat ze een tweetal minuutjes meebakken. Roer ondertussen goed.

Voeg dan 600 ml water en het bouillonblokje toe. Laat de soep 10 minuten op een zacht vuurtje koken.

Snijd ondertussen de korsten van de brie en snijd de kaas in blokjes.

Als de soep 10 minuten heeft opgestaan, voeg dan de brie, de boter, wat nootmuskaat, peper en zout naar smaak toe.  Mix het geheel met behulp van de keukenmachine of de staafmixer.

Verdeel de soep over borden of glaasjes en rasp er net voor het opdienen nog wat bloemkool over. Smakelijk!!


(receptje uit 'Simply You', magazine van Carrefour)

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts