filodeegtaartje met spinazie en munt / spanakopita

Spanakopita is een Griekse spinazietaart met filodeeg. Erg lekker! Zowel in Kos vorig jaar als dit jaar in Kreta genoot ik telkens met volle teugen wanneer ik een stuk spanakopita op m'n bord had liggen. Onlangs kwam ik in Libelle Lekker dit recept van 'filodeegtaart' tegen. En ik heb er zeker geen spijt van dat ik ze gemaakt heb!


Dit heb je nodig:
(voor 4 personen, als bijgerechtje)

2 à 3 vellen filodeeg of brickdeeg
75 g verse spinazie
handjevol verse munt
12 g pijnboompitten (of amandelschilfers, zoals ik deed)
80 g Griekse yoghurt
40 g fetakaas
1 ei
1/2 theelepel sambal oelek
klontje boter

Verwarm de oven voor op 180°C.

Verwarm een pannetje zonder vetstof en rooster hierin de pijnboompitten (of amandelschilfers) tot ze goudbruin kleuren en lekker beginnen te ruiken. Houd de pan nog even bij.

Snijd de spinazie en de munt in fijne reepjes en meng deze met het ei, de Griekse yoghurt, de fetakaas, de geroosterde pijnboompitten (of amandelen) en de sambal oelek.




Smelt een klontje boter in de pan en zet opzij.

Beboter een kleine bakvorm en leg de vellen filodeeg erin, zo dat de helft van de vellen over de rand van de bakvorm liggen (je moet het geheel nog kunnen dichtplooien). Op de plaatsen waar de vellen elkaar overlappen, strijk je ze met een keukenkwastje in met wat gesmolten boter.

Schep het spinaziemengsel in de bakvorm en plooi de filodeegvellen erover. Bestrijk de bovenkant van de taart met gesmolten boter.


Bak de filodeegtaart 45 minuten in de op 180°C voorverwarmde oven.

Lekker!!!

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts