Loempia's met kruidig gehakt en feta & krieken

Gehaktbrood / frikadellenkoek met krieken is en blijft een echte klassieker in de Vlaamse keuken. Lekker, vind ik ook... Maar eerlijk gezegd heb ik er vaak ook al gauw genoeg van. Ik mis wat... En ik denk dat ik nu de oplossing heb gevonden! Toen ik dit recept tegenkwam, sprak het me meteen aan. En inderdaad: de feta en het brickdeeg maken dit gerecht helemaal af! De loempia's en de krieken gaan fantastisch goed samen. Echt een aanrader!


Dit heb je nodig:
(voor 3 à 4 personen)

250 g gemengd gehakt
200 g feta
enkele takjes verse rozemarijn (event. uit een potje)
enkele takjes verse tijm (event. uit een potje)
peper en zout
8 vellen brickdeeg (koeltoog van de supermarkt)
1 eidooier
400 tot 600 g krieken (bokaal)
30 g vanillepuddingpoeder
40 g amandelschilfers

Verwarm alvast de oven voor op 180°C.

Haal de rozemarijn- en tijmblaadjes van de takjes en knip fijn.

Verhit wat olijfolie in een pan en bak het gehakt rul. Kruid met peper en zout en meng de tijm en de rozemarijn erdoor. Neem de pan van het vuur en brokkel de feta er met je handen over. Meng alles.


Tijd om de loempia's te maken!
Leg een bakplaat klaar met een vel bakpapier erop.

Verdeel het gehakt in 8 delen en schep telkens 1 deel in het midden van een vel brickdeeg.
Vouw het vel toe, plooi de kanten naar binnen en rol met de vulling naar binnen op tot een loempia.
Leg de loempia's telkens op de bakplaat.

Klop de eidooier los en bestrijk met een keukenkwastje de loempia's ermee.

Bak de loempia's 10 minuten in de op 180°C voorverwarmde oven.

 
 

Verwarm de krieken in een kookpot op het vuur.
Meng ondertussen het vanillepuddingpoeder met enkele eetlepels koud water en roer dit door de krieken. Zo wordt de saus een beetje dikker en zoeter. (lekker!!)


Serveer de loempia's met de krieken en bestrooi het gerecht met de geschaafde amandelen. Smakelijk!


(recept uit maandblad 'Libelle Lekker')

Reacties

Populaire posts